Salam semua! Kali ni aku nak kongsi cerita pasal pengguna lebuhraya especially yang utara-selatan (sebab lebuhraya ni yang rajin aku tempuh).
Cerita 1
Kalau korang perasan antara 3 lane yang ada kat lebuhraya tu..lane yang tengah sekali la kete kete dok berbaris dan bergerak perlahan, sampai kekadang lori atau bas kat lane ketiga belah kiri sekali lagi laju daripada dorang..aku rasa dah dikempenkan dalam radio dan tv jika perlahan atau tidak memotong dok la kat lane paling kiri. Tapi tahla kan...sampai pernah bekas bos aku (orang Britain) dok pelik sangat dengan drivers Malaysia ni, sampai satu hari tu dia tanya kat aku kat Malaysia lane yang perlahan patut yang mana yang belah kiri sekali ke atau yang kat tengah. Aku pun cakap yang Malaysia undang-undang pemanduan di Malaysia lebih kurang sama dengan Britain. Lepas tu, dia kata, abis kenapa banyak kete yang dok lane tengah, lepas tu bawak pun slow je. Ish! aku tak boleh jawab..ini masalah attitude.
Cerita 2
Last week, kebetulan aku mengejar masa untuk pergi bertugas ke luar daerah. Driver aku (husband aku le tu) punya la gelabah nak cepat so dia bawa laju le (aku rilek je..tapi kat sebelah tu dok menekan brek yang takde huhu..) tapi yang aku terkilan sikit ialah kete yang dok kat lane paling kanan, aku tak lau dia tak perasan ke apa, bila kita dah bagi lampu tinggi supaya bagi laluan dari jauh (masa tu malam) mereka ni buat tak reti je, padahal lane tengah masa tu kosong. Aduh..kekadang dah dekat pun buat tak reti je, bila driver aku hon baru le terhengeh dia ke tepi. Lepas tu kadang ada yang beam balik...heheh marah la tu..abis sapa suruh tak alert tengok cerming pandang belakang tu ada kete yang laju datang dari arah belakang. Ish..aku dok tertanya dalam hati..diaorang ni tak pernah drive masuk lebuhraya ke? Takde la, kadang2 kete yang laju ni ada sebab tersendiri - kecemasan ke, nak kejar masa ke, sakit perut ke nak kejar R & R kat depan.. heheh. Jadi kena timbang rasa, kalau rasa tak nak mengalah bagi orang lalu..tekan la minyak sikit biar sama2 laju (boleh ke gitu? tapi jgn la ber 'racing' plak). Lepas tu bagi kete2 yang makan angin atau bersiar2 di hari Ahad tolonglah dok kat lane paling kiri tu.
1 comment:
Diana,
Biasala attitude Orang Kita. Tak tau la bila depa nak ubah, tue kat Lebuhraya, belum kira yang lain-lain. Tapi takpa, sama-sama la kita sendiri yang berubah, pastu nanti kita punya family pulak, pastu family depa pulak..dan gitulah selanjutnya..
Post a Comment