Monday, February 14, 2011

Chef Cilik

Setiap Ahad malam, saya dan anak2 pasti terpaku kat depan TV menonton racangan kegemaran kami bersama iaitu Junior Masterchef Australia di channel 711 Astro. Sungguh mengujakan kanak2 yang berumur daripada 8 hingga 12 tahun memasak bagai chef tersohor dan makanan yang dimasak juga umpama hidangan di restoran mahal dan exclusive. Setiap kali habis rancangan itu juga, anak2 saya menjadi teruja untuk memasak..

Top 12 Junior Masterchef Australia
dr atas kiri adalah Pierre, Jack, Sam, Isabella, Sofia, Alex, Emily dan Cassidy
duduk dr kiri pula ialah Nick, Siena, Anthony dan Lucy

Bila aku suft internet di sini, rupa Isabella yang menang dan diikuti oleh Jack. Isabella adalah adik beradik dengan Sofia. Semasa saringan top 20 lagi aku dah sukakan pasangan adik beradik ini. menurut abang saya yang pernah belajar di Austarlia dan belajar mengenai sains sosial, kanak-kanak di Australia memang diajar memasak sejak kecil dan kebanyakkan merka memang pandai memasak. Ini adalah kesan daripada budaya mereka dahulu dimana bapa2 mereka pergi berperang, ibu pula keluar berkerja. Jadi mereka ditugaskan memasak dan melakukan kerja2 rumah...(dalam hati ooo..patutla dorang terer masak).

Anyway, sebenarnya nak cari resepi yang budak2 ni dok masak konon nak try.. meleleh air liur tengok.. pastu dia punya presentation dasat hehe macam kat bawah ni..

Cherry and White Choclate Clafoutis


Chocolate Ganade, Lavender Cream and Rasberry Tart

Firasat saya kalau budak2 ni boleh masak kenapa mak budak tak boleh? cuba jangan tak cuba hehe..



3 comments:

Dee said...

wah..mmg seronokkan tgk..kecik2 dh pandai masak..kalo dee jd mak dia..leh ar rilex2 je..hahaha..kejam..

DrSam said...

anak-anak kita jika dilatih oleh ibu memasak di dapur, saya rasa insyallah boleh jadi superchef.

Diana AR said...

dee - rasanya kalau anak2 saya masak aboh tunggang terbalik dapor.. dorang masak maggi pun dah bersepah bagai nak rak hehe

dr sam - betul tu, tp kalau ditgk budaya kita org melayu ni mak2 kita tak gemar anak2 kecik dok tolong nanti jadi lambat la.. tak sedap la, tu yang sampai besar dah biasa mak2 kena masak jugak wlau cemana pun. Yang anak2 pompuannya kekadang dah kawin baru terhengeh2 nak belajar masak, camno tuh?

HERBA MAHARANI

Assalamualaikum (perkongsian kredit to http://nurulalia.com/herba-maharani-pengikat-hubungan-suami-isteri/ ) KakMar nak share dengan uol...