Monday, June 28, 2010

Finding Nemo

Sabtu lepas, saya tidak melepaskan peluang apabila satu sesi pengenalan kepada aktiviti Scuba Diving diadakan pada di kolam renang, Pusat Latihan Maybank Bangi yang diselaraskan oleh Abang Aenal (orang yang bertanggungjawab promote aktiviti ni di OHM, Abg Aenal nak masuk level Rescue Diver) Kalau nak tahu SCUBA tu maksud dia Self-Contained Underwater Breathing Apparatus..selama ni saya tak tau pun..kuang kuang. Sesi ni diadakan oleh Scuba Kids (bukan untuk kids saja yer...big kid, mak kid, bapak kid pun boleh..)

So 10.30 pagi dimulakan dengan sesi briefing oleh pengasas Scuba Kids iaitu En Syed Abdul Rahman, tayangan video dan disambung oleh En Dollah (pegawai JPAM, dah level dive master dia ni..org Sabah bah)..lepas diberi taklimat tentang peralatan, pakaian yang sesuai, cara2 berbahasa isyarat dalam air..dah lain2..apalagi tukar baju mandi...pakai wet suit (yang ni pinjam la..perasan jadi diver kejap..hua..hua..hua)

Masuk kolam, kami diajar cara nafas ikut mulut..ish mmg janggal juga pada mulanya..have to remind the brain that have to breath thru your mouth..celup2 muka dulu. Tong udara tu dalam air tak berat dan dalam tong tu bukan oksigen ye..udara biasa yang kita sedut hari2 tu dimampatkan. Pastu bagi nak bagi tenggelam kena letak weight (besi ketul).. kalu tak terapung je la, tak tenggelam... masuk.. dalam.. berlutut.. meniarap lagi... Perasaan tak bleh nak citer.. macam satu alam lain plak..(ni baru kat kolam..belum gi laut..haha)

Oh ye! kaum perempuan dibantu oleh Kak Zila Zain ,dia ni artis, hasil seni beliau dipamerkan di KL, Penang..luar negara pun ada. Beliau ajar kanak yang join scuba kids melukis dalam air.. wow!. Kemudian kami ditest oleh En Dollah untuk buka regulator (alat yang pakai mulut tu) then lepas nafas.. (buble will come out from our mouth) then pasang balik..(ada teknik mcm mana nak buat.. kalu sapa terer boleh bukak mask sekali dan pasang balik).

Lebih kurang sejam jugak dikolam.. biasala.. sesi bergambar.. klik klik.. lepas tukar baju..perut lapar pulak..makan tengahari disediakan oleh pihak Scuba Kids (yummy.. yummy!) sambil borak2. So ada 6 ahli OHM yang interested nak ambil license open water... RM1200 sajork (bleh.. saya salah seorang yang nak minat.. ada 2 sesi training kat pool dan 2/4 sesi training kat laut (pulau)..cant wait! Lepas raya kot mula..kalau ada sesapa nak join boleh tgk blog OHM..

Ok..berjumpa lagi di kedalaman yang lain!



5 comments:

Anonymous said...

salam kak..mcm mn sy nk pm akak ...?ade mende nk tanye neh...

Anaasuria said...

Salam Diana
thanks sebab sudi visit blog saya . .. :)

NeenaAnuar said...

hi sis! thanks coz sudi visit & follow my blog! I've linked yours tooo! ;)

Diana AR said...

ina omar - emel: mydesire2u@gmail.com

Aanas & NeenaAnuar - welcome..hehe

Suzana Ikram said...

salam kenal.. thanx singgh di blog dn ucapan besday.

wahh.. seronok negok xtvt scuba diving.. mmg tengah nk belajar. thanx 4 ur info.

HERBA MAHARANI

Assalamualaikum (perkongsian kredit to http://nurulalia.com/herba-maharani-pengikat-hubungan-suami-isteri/ ) KakMar nak share dengan uol...