Wednesday, June 9, 2010

Adventure Meneroka Gua Bt Maloi

lepas clean-up camp site..bergambar dgn sampah yg berjaya dikutip

selepas keluar gua..yea berjaya

Tempat : Hutan Lipur Gua Batu Maloi
Tarikh : 5 & 6 Jun 2010

Baru naik keje ari ni..isnin selasa cuti..

Saya nak share aktiviti kali dari kacamata saya walaupun di blog OHM dah ada laporannya. Kali ni kemalasan melanda utk mengambil gambar..saya cilok gambar dari kengkawan OHM yg lain..jgn mare..

Sabtu dan Ahad lepas, OHM mengadakan aktiviti berkhemah, bbq, jungle clean up dan meneroka gua batu maloi...tapi kalau nak tahu orang yang paling excited sekali adalah ketiga2 orang anak-anak saya kerana mereka diberi peluang untuk turut serta...Semasa dikabarkan mereka akan turut serta dengan aktiviti ini..punya la excited menghitung hari..beli khemah...bla..bla..mcm lagi la.. saya juga sangat suka nak dedahkan mereka dengan aktiviti mcm ni dari awal (boleh jadi pelapis dan second generation of OHM)..tak la jadi macam mama dia yg dah tua2 baru nak join aktiviti cenggini (dedolu tak banyak komuniti cenggini...kalu kelab sebegini tak semua sekolah atau u yg ada..huhu..skrg je melambak dipasaran..hehe)

So pada sabtu lepas...ada 6 buah kereta yg berjanji kul 12 pepanas tuh di petronas di senawang menghala ke tampin untuk pergi awal ke tapak perkhemahan...kete MyVi itam (garfu), wira itam (rusman), kete biru (Lyn dan Sya), kete vios putih (Awie), MyVi Putih (Zeti dan rakan2..sori tak pasan sapa nye kete sbnarnya), kete coklat metalic (Ninie dan Yusrie) dan satia hijo. Geng2 OHM yang lain tiba kul 4 kumpul di Tampin..

Perjalanan agak selow skit sebab jap ikut kete yg slow, lori yang slow, kena pass a few traffic lite kt rembau..then kami berhenti di giant tampin..sian zeti dan kengkawan yang lapar..tak sarapan lagi..so tapau nasik..awie tapau pizza..yea! terima kasih awie sebab belanja pizza...

sampai2 je mmg panas terik...tapi bila masuk je area camp site..sejuk je..mata redup je..tak pasan pun dalam rimbun pokok ada camp site..

Kami semua makan2 dolu...dah ada dua org brader dr perhilitan yg stand by di camp site. Zeti and the gang membasuh periuk belanga. Then pasang khemah..thanks garfu sbb tolong pasang khemah! ..Akak tgh membuat air asam dan sambal kicap utk mlm nanti..ahaks...

Lepas siap buat air asam dan sambal..solat..apala lagi terjun sungai...anak2 saya paling tak sabar nak mandi...sebenarnya sejak mula sampai dorang dah merengek nak mandi..tapi Mamanya yang tak bagi green light pasal kena tunggu sampai tugas selesai..

Aktiviti membakar utk bbq malam tu diserahkan kepada group lelaki yg kemudian ditake over oleh group pompuan..Anak2 saya dapat kawan baru Fisha..anak Abg Arjuna sebaya dgn Muhammad..

Lepas maghrib, makan time!...ada ikan, udang, kerang, ayam..nasi goreng..air grape ais..makan sampai kenyang! lepas makan ada sedikit briefing oleh Rusman ttg OHM. Sebenarnya dorang plan nak tunjuk slide tapi ada masalah dgn projector skit..isk..nanti upload le ke blog OHM ye! Slps abis sesi briefing..sesi jualan baju ahli OHM plak..saya amik satu..Malam tu, cuaca agak panas..susah gak nak lena..dah pagi skit baru dingin..zzzzzz

Sesubuh saya dah bangun..solat subuh..nak mandi tapi sejuk..heheh (oopss pecah rahsia tak mandi pagi..bukan apa tunggu que ramai sgt) breakfast seawal kul 7.30pg..Muhammad terpisat2 bangun untuk breakfast..sian dia..biasa bangun lambat..lepas breakfast..start aktiviti membersihkan kawasan camp site..dah abis kutip sampah..aktiviti menyapu daun kering oleh sukarelawan kanak2 (anak2 saya le tu terlebih rajin..adeh). Sebelum start aktiviti meneroka gua, anak2 saya sibuk tanya saya samada dorang boleh ikut masuk gua ke tidak..slps diberi green light oleh uncle garfu dan uncle rusman..punye la mereka suke..pastu asyik tanya bila nak mula..adeh

Lebih kurang pukul 11.30 briefing sekali lagi oleh rusman ttg aktiviti meneroka gua..then kami pun memulakan perjalanan untuk masuk ke gua..nak masuk gua ni..kalu tak mahir jalan masuk dia pun tak jumpa..orang yg expert je tau..kalau ada yang berminat nak masuk gua kena dapatkan khidmat guide dari perhilitan ns atau jkk kampung berhampiran. Nak masuk gua ni kena lepas sesorang..so kami beratur cam budak skolah la..siap ada nombor lagi..bedudak tecik masuk dulu depan skali rusman dan akmal (thanks u guys coz merealitikan angan anak2 saya nak masuk gua..hihi) Memula merangkak, menyelit, memanjat, mengelonsor, mencangkuk, posisi can nak beranak, duduk..semua ada la..Kalau nak tahu Gua Batu Maloi ni terdiri daripada bongkah-bongkah besar batu granit..so guanya tak sam cam gua batu kapur (gua tempurung)..rekahan-rekahan antara bongkahan batu granit terjadi sebab proses penghausan air, udara selama bertahun-tahun..tu yang terjadi gua tu..dalam gua ni juga air mengalir macam sungai..so sambil kami meneroka gua sambil mandi manda la..lalalala

Dalam gua ni jumpa ada katak..(rusman selamba je pegang katak ni..eii), kelawar, ikan..kami juga diberi penerangan ttg kapal maloi (jgn tak tahu..ada kapal dalam gua ni..hehe), gambar maloi dan puteri bunian, tempayan maloi...(sapa boleh pecahkan tempayan ni dgn kepala akan dapat emas..gilos! hehe) ..

Keluar je dari gua..semua orang macam tak caya dah abis..punya la seronok meneroka gua..team cikgu maktab siap nyanyi2 lagi..heheh..Suka dgn dorang ni sungguh energetic dan ceria.

Sambil nak balik camp site, Rusman bagi penerangan ttg batu maloi, Kulat KK (betul ke gitu eja dia?) kulat ni bagus tuk kaum pompuan yg dah kawin ye..dapat jugak tgk tongkat ali secara live, pokok tapak hantu (katanya lebih power dr tongkat ali)..

Last sekali slide di gelongsor tanah liat di tepi sungai...memasing macam bunyi nangka jatuh dalam sungai..kedebush!

Sampai campsite terus makan..memasing senyap je time makan ..sah semua lapar! then memasaing mengemas utk pulang...rasa sedih plak..bye bye..

7 comments:

superheroes' mom said...

adventurous lah you all, bravo bravo!! seronok baca your entry ni

Dee said...

bestnya diana..kalo anak dee dh besar2..mmg dee bwk pya..dkt dh ngan kg MIL tu..

Diana AR said...

superheroes'mom thanks

dee - bwk jgn tak bwk..hehe

ReActivate said...

::: salam diana.. mmg best giler batu maloi. tak sangka ye geng 'org hutan malaya' datang jugak ke batu maloi.. bagus OHM sambil beriadah sambil ber-gogreen pula.. pasal cendawan tuh tak pasti plak saya, tapi kalo renjer yg expert dah cakap mcm tuh, kira boleh percaya jugaklah cuma maih belum confident nak telan 'sumber2 hutan' nih [hehe]. saya ada letak gambar cendawan tersebut di blog saya. renjer lain takde ker? nampak En. Rusman jer [huhu]..

NaniRostam said...

seronok!!!!!!len kali ajaklah kak nani sekali...kak nani dah lama tak berada di alam adventure macam tu...besh2....

DrSam said...

salam. aktiviti berteraskan alam sekitar ini memang patut digalakkan, lebih-lebih lagi kepada golongan muda dan generasi baru sekarang untuk menanam kesedaran tentang betapa pentingnya mengekal flora dan fauna.

Diana AR said...

Reactivate - ada En Azizi (garfu)dia jd tukang amik gambar..

Kak Nani - orite

Dr Sam - agreed!

HERBA MAHARANI

Assalamualaikum (perkongsian kredit to http://nurulalia.com/herba-maharani-pengikat-hubungan-suami-isteri/ ) KakMar nak share dengan uol...