Anak-anak perempuan saya sekarang sangat bermotivasi membaca buku dan meminjam buku tak kirala samada di perpustakaan sekolah ataupun di perpustakaan awam di Seremban. Diaorang ni target untuk dapat hadiah akhir tahun nanti kerana membaca banyak buku..rekod buku yang dibaca akan dicatat dalam Buku Nilam...
Aku dulu kecik-kecik..sekolah menengah la baru terhengeh nak gi public library ni..sekolah rendah..gi library kat sekolah je..
So awal tahun 2010 ari tuh..aku bawa diaorang ke library ni setelah beberapa kali didesak..terus jadi ahli..RM3 je setahun utk kanak2 sekolah..(Muhammad marah betul pada mulanya sebab tak boleh jadi ahli..dia tak cukup umur..heheh)
Setiap kali ke sini (biasanya weekend le)..saya akan duduk baca surat khabar kat sofa depan TV (bukan apa kat umah kena tunggu turn baca..abah, mak dan adik saya ..berebut!) Syifa dan Fiqah akan cari buku untuk pinjam dan baca buku yang tak boleh dipinjam dan educational magazines mcm Dewan Pelajar...yang Muhammad plak akan cari storybook yang banyak gambar especially gambar animals..lepas tu siap la aku dia tanya.."Mama ini apa?..ini apa?..yang ini pulak apa?" layankan je..dah boring dia main softtoys yang ada kat satu sudut ni..dia main la sorang2..

Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Sembilan...(gambar dicedok dr website)
Bahagian Kanak2 di bawah dan Bahagian Dewasa ditingkat atas..tak pernah pulak saya naik ke Bahagian Dewasa..nantilah belum terbukak hati..hehehe

Fiqa tengah mengisi Buku Nilam..Syifa tengah tekun baca himpunan Dewan Pelajar

kaunter peminjaman/ pemulangan/ keahlian..

banyak jugak buku kat sini..saya kekadang amik jugak baca buku kategori kanak2 ni..layan jer, especially buku yang reference yang tak boleh pinjam..buku2 yang imported dan yang mahal2..saya belasah je asal dapat knowledge..


Tempoh pinjam buku adalh 2 minggu..maknanya saya akan ke library ni dua minggu sekali..anak2 punye pasal..ken abagi sokongan le lagipun aku suka tengok diaorang ni bersemangat nak membaca..biarlah samapi ke tua habit diaorang ni..
6 comments:
Apa-apa pun tahniah dari saya...welcome to the service...
aik..tak mengena dgn tajuk ni..tima kasih atas dorongan dari tuan heheh..
hyeee.
blog walking.
follow u.
hit me back(:
hi...slm ziarah.
bestnya g library baca2 buku ek..
bagusnye mama nii..tetibe rs malu dgn si kecik bertiga.hehe..(lame giler tk tgk blog, hanyut dlm fb:p)
coki: tq fr folowing, i follow u back
Umi Nuha: best..mama dia tumpang best sbb boleh save cost pinjam buku..nak beli bebanyak tak larat
Ita:jgnkan ita..mamanye pun malu gaks
Post a Comment