Monday, June 22, 2009

Tiga Tungku

Tergelak besar pasal satu komen dr cousin aku yang sorang ni di entry yang lepas..dah lama aku tak update..tahla.. takde idea kot...dan tak sempat ye jugak..busy..cewahh.

Tiga tungku..korang penah dengar tak pasal istilah ni? Biasanya kalu kenduri yg jenis gotong royong mesti penah jumpa tungku yang berkaki tiga. Haa..nak citer sikit. Adik beradik belah abah aku ni ada 10 orang dan out of 10 tu 3 je perempuan. Mcik Anah (dah arwah), Mcik Yah dan Mcik Miah. Secara ringkasnya mereka bertiga ni memang amat rapat walaupan masa kecil mereka terpisah setelah Wan meninggal dunia (MCik Anah dan MCik Miah - Moyang jaga, manakala MCik YAh duduk dgn Atuk jaga adik2 lain yang masih kecil). Bila Mcik Anah dah meninggal, ketiadaan dia amat amat dirasai oleh lagi dua beradik tadi. So, simboliknya, ikatan mcik2 aku ni tadi umpama tungku yang kaki tiga ni tadi ler...saling kait mengait. Tapi sekarang dah kurang satu. Nak dijadikan cerita, masa nak buat kenduri arwah baru2 ni, si cousin aku ni jumpa la tungku yang kaki tiga ni kat belakang rumah dan kebetulan kakinya dah patah satu..kami dah meraung tapi takla menangis.

Kemudian dalam dok kami sama2 masak kat belakang umah tu, Mcik Miah telefon dan tetiba boleh kata yang kami bertigalah pelapis "tiga tungku"...bila aku citer kat dua lagi cousin aku..kami terdiam dan mengakui perkara tu. Bukan takde cousin pompuan lain, tapi kami bertiga mmg pretty close dari kecil..Rasa macam diberi amanat pulak untuk meneruskan amalan-amalan keluarga Kadi Hassan..Insyaallah!

3 comments:

Anonymous said...

heheh..at last..alamak..ada rasa la..dear beloved cousin,w/p dulu kita pernah dingin skjp, tp mmg la, dlm byk2 org rasa nyer nana jer kot yg kenal ina inside out.mana tak nyer time ina tgh ngelabah cover line pun, nana leh tau..ish ish..u r such an observer..bhya sggh..;p

Diana AR said...

Hazel,

bila time dingin tu?..kita tak berapa nak perasaan la wak..serius tell me!

takde bahayenye pun, taknak kita makan awak deh..kakakah

Anonymous said...

lady D, klu masa tu cik puan tgh bercengkerama di bwh bulan purnama, mmg tak hengat2 pyer..huhuhu..

HERBA MAHARANI

Assalamualaikum (perkongsian kredit to http://nurulalia.com/herba-maharani-pengikat-hubungan-suami-isteri/ ) KakMar nak share dengan uol...