Ramadhan Al-Mubarak, moga kita semua diberkati Allah
Hari ke-4,
Baru-baru ni semangat untuk mencari rumah dan duduk sendiri makin meluap-luap. Yelah, lama duduk dengan mak abah sejak keje kerajaan ni. Sana sini google website agen hartanah. Asalnya nak beli rumah second hand jer..kalu boleh yang lelong bawah market price gitu. So, pada satu Sabtu pada akhir bulan Jun, meronda dengan anak tengok-tengok rumah yang telah saya telah listkan terlebih dahulu. Memula survey are Forest Height tapi sumer umah dua tingkat, gated pulak sekarang, camner nak ronda. Kemudian tengok beberapa rumah area senawang anak-anak tak berkenan. tak berkenan dengan kejiranan katanya.
Terus ke Nusa Intan pulak. on the way kat jalan masuk je dah terbentang permandangan Gunung Angsi yang menghijau..Subhanallah ..cantik sungguh...sejuk je mata. Banyak jugak rumah dah siap. Niat nak tengok ada satu rumah lelong...tapi rasanya dah terjual. round lagi tengok-tengok kawasan ada dua tiga bijik rumah teres setingkat untuk dijual, ambil contact no. Tapi rasa berkenan sangat dengan design rumah teres setingkat kat sini.Lagipun kat Seremban ni dah susah nak cari rumah setingkat baru, dua tingkat banyak la. Pastu nampak showhouse. Tengok-tengok..ish macam best je. Anak-anak lagi ler eksaited. Amik no contact salesperson (SP). Masa tu SP incharge takde, pergi tunjukkan rumah pada client rasanya.
Malam tu terus sms salesperson untuk tanya jika ada unit yang available lagi. Dia kata ada dan ada satu yang reject loan, harga masa launch murah sikit. Setelah minta pendapat orang-orang kesayangan dan kira-kira bajet saya decide untuk book rumah tu. Esok terus gi book bayar RM1k kepada developer. Unit yang direkomen oleh SP tu saya tak berapa nak berkenan lokasinya jadi amik unit lain dan harga dia ada beza sikit. Telling myself that this is for investment...fuhh. Macam tak percaya je rasanya nak beli benda yang paling mahal dalam hidup huhu.
Then esoknya jugak bersilat buat sendiri surat dan dokumen tuk confirmation dan lusanya hantar ke SPA..Sabtu lepas da sign S&P, sekarang memang tunggu surat dari SPA jer untuk next step. Moga Allah permudahkan urusan saya ini. Amin
No comments:
Post a Comment